samedi 1 juin 2013

ترکیه و آغازِ جدال با قوانینِ اسلامی





منبع عکس


احزاب اسلامی تا وقتی‌ به دموکراسی و حقوق شهروندی احترام میگذارند (البته اجباری) که در قدرت  و دولت نقشی‌ نداشته باشند، اما به محضِ اینکه به قدرت برسند و در راس قدرت قرار بگیرند رنگ عوض کرده و آنچیزی که هستند را به نمایش میگذارند، یکی‌ از این احزاب در مصر یعنی اخوان المسلمین بود که با قدرت گرفتن و رأی آوردن در صدد تغییر قوانین به دیکتاتوری اسلامی یا همان شریعت اسلامی بودند و هستند و خوشبختانه مردم مصر تا امروز با تظاهرات و اعتراض راه را بر آنها بسته اند و هرچند خشونت نیروی پلیس در این کشور اعمال شد ولی‌ مصمم بودنِ معترضین اهرم توقف این ماشین نوپای اسلامی شده است.
نمونهٔ دیگر آن در ترکیه است که حزب عدالت و توسعه در مراحل اولیه با هوشیاری هرچه تمام تر سعی‌ می‌کند آزادی‌های شخصی‌ و اجتماعی را از مردم بگیرند و قوانین اسلامی و قید و بند‌های اسلامی را استادانه و بدونِ ردِ پا جایگزین کنن، از جمله ممنوعیتِ تبلیغِ مشروب در تلویزیون و ممنوعیت بوسیدن در ملأِ عام و ... .
در چند روزِ گذشته اعتراضات نمادین و آرام در بعضی‌ از شهر‌های ترکیه به وقوع پیوست که یکی‌ از آنها در اعتراض به ممنوعیت بوسیدن در ملأ عام بود، و امروز هم در استانبول جرقه اعتراضی بزرگتر و احتمالا وسیع تر زده شد که میتواند در آیندهٔ سیاسی این حزب و ترکیه تأثیرِ قابل توجهی‌ داشته باشد. مردم ابتدا علیه احداث فروشگاه در محلِ پارکِ "گِزی پارکی" مقابل بولدوزر‌ها ایستادند و مانعِ قطعِ درختان و ویران کردن آن شدند ولی‌ با مداخلهٔ و خشونت نیرو‌های پلیس اعتراض گسترده تر و عمیق تر شد و به چند شهر دیگر استانبول کشیده شد.
این اعتراضات میتواند به حزبِ اردوغان بفهماند که هرچند آنها تغیرات اسلامیزه کردن را با ظریفی‌ و دقت و قدم به قدم انجام میدهند اما جامعه ترکیه هشیار است و در جایی‌ که باید علیهِ اقداماتِ آنها عکس‌العمل نشان میدهد.



2 commentaires:

  1. tablighe sigar va mashrob to danmark ham mamnoe
    in rabti be eslam nadare jav gir nashid

    RépondreSupprimer
    Réponses
    1. بله شما درست میفرمائید، در دانمارک هم لایحه نوشتن که فروش ممنوع، توی سریال و فیلم‌ها ممنوع در موزیک ویدئوها و اگر فیلم خارجی‌ باشه باید آنرا تار کنند

      Supprimer

نظر شما بدون نظارت و سانسور پخش میشود